Річний звіт роботи закладу за 2021-2022 н.р. (31.05.2022)

Про підсумки роботи Центру дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради в 2021-2022 навчальному році

Цей навчальний рік виявився нелегким, особливим, над міру драматичним. Рік, який асоціюється в нас із трагічними новинами, втратами, душевним неспокоєм.

Діяльність Центру дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради (далі-Центр) була спрямована на забезпечення потреби особистості у творчій самореалізації, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров’я вихованців.

Комплексне вивчення та самооцінювання якості освітньої діяльності за чотирма напрямами у Центрі дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради у 2021-2022 навчальному році проходило з метою аналізу стану сформованості та функціонування внутрішньої системи, використання системного підходу до здійснення моніторингу на всіх етапах освітнього процесу, постійного підвищення якості освіти для здобувачів позашкільної освіти та освітньої діяльності, використання системного підходу до здійснення моніторингу на всіх етапах освітнього процесу (наказ від 01.09.2021 № 102 “Про проведення комплексного самооцінювання якості освіти за чотирма напрямами у 2021-2022 навчальному році”).

  1. Напрям оцінювання «Освітнє середовище закладу позашкільної освіти»

Центр дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради знаходиться в орендованому приміщенні відповідно до Договору оренди № 260 індивідуально визначеного нерухомого Майна, що належить до комунальної власності територіальної громади міста Кузнецовськ Рівненської області від 30 червня 2010 року.

В закладі є приміщення, споруди, земельні ділянки, обладнання, необхідні для реалізації освітньої і навчальних програм відповідно до типу та профілю закладу.

Відповідно до матеріалів технічної інвентаризації комунального підприємства «Кузнецовське міське бюро технічної інвентаризації» від 26 січня 2007 року № 65, загальна площа орендованих приміщень становить – 1287,4 м.кв; основна площа (кабінети, кімнати гурткової роботи) – 1010 м. кв. Це підтверджено наявними документами: викопіровкою з генплану та експлікацією з технічного паспорту на будинок по мікрорайону Перемоги, 23.

Відповідно до Рішення Кузнецовської міської ради від 25 жовтня 2005 року № 496 «Про надання земельної ділянки в постійне користування», Центру дитячої та юнацької творчості  надано земельну ділянку загальною площею 90,36 м. кв. (під службовими гаражами № 1 та № 2 в м-ні. Перемоги) в постійне користування за рахунок земель запасу міської ради.

Адміністрація та навчально-виховні кабінети розташовані на 1, 2, 4 та 5 поверхах будівлі. Адміністративні приміщення закладу займають площу – 68,2 м. кв. Навчальні приміщення, у тому числі: танцювальна зала – 99,7 м. кв, тренажерна зала – 80,2 м. кв.; глядацька зала – 46,5 м. кв.; куточок живої природи – 135,5 м.кв.;19 кімнат гурткової роботи – 579,9 м. кв.

Навчальні приміщення Центру дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради забезпечені обладнанням та меблями в обсязі, який дає можливість проводити освітній процес на належному рівні. Обладнання закладу відповідає вимогам Типового переліку для закладів позашкільної освіти.

Приміщення Вараського ЦДЮТ і територія навколо чисті та охайні. Біля будівлі облаштовано квітники, які є доглянутими та упорядкованими. Територія навколо будівлі закладу освітлюється у вечірній та нічний час. З ініціативи адміністрації закладу було порушено питання щодо облаштування зупинки та пішохідного переходу неподалік від закладу та встановлення відповідних знаків дорожнього руху.

Навчальні приміщення закладу освіти не розміщені в цокольних та підвальних поверхах Всі кімнати гурткової роботи непрохідні, їх розміри дозволяють вільно вмістити одну групу для проведення занять. Для вихованців хореографічних гуртків облаштована роздягальня, для решти вихованців роздягальні облаштовані у кожному навчальному приміщенні. Загальний гардероб в закладі відсутній. Всі педагогічні працівники мають своє робоче місце. У коридорі наявні місця для відпочинку вихованців.

Заклад забезпечений централізованою системою опалення. Початок та закінчення опалювального періоду визначається згідно рішення виконавчого комітету Вараської міської ради. У закладі забезпечений комфортний повітряно-тепловий режим. Температурний режим приміщень контролюється шляхом постійного моніторингу, порівняння, аналізу кожного  навчального  приміщення. В зимовий період температура повітря в приміщеннях на 5 поверсі значно нижча, ніж на інших поверхах, причиною цього є неутеплений дах.

Сарненським міжрайонним відділом ДУ «Рівненський ОЛЦ МОЗ України» проведене дослідження повітря приміщення живого куточка. Згідно протоколу, концентрації формальдегіду, фенолу не перевищують гранично допустимі концентрації відповідно до встановлених норм. Повітряно-тепловий режим в приміщеннях Вараському ЦДЮТ відповідає санітарно-гігієнічним нормам.

Всі навчальні приміщення мають природне освітлення, світло падає на робочі місця зліва. В осінньо-зимовий період приміщення освітлюються за допомогою штучного освітлення. Заклад обладнано світильниками з люмінесцентними лампами, приміщення живого куточку – енергозберігаючими світильниками з ЛЕД лампами. Рівень освітлення відповідає санітарно-гігієнічним нормам (за висновком Держпродспоживслужби).

Режим прибирання забезпечує чистоту та охайність місць спільного користування, коридорів, навчальних приміщень, танцювальної та глядацької зали. Між прибиральниками службових приміщень зроблений розподіл територій для прибирання, складено графіки прибирання. Здійснюється вологе прибирання всіх приміщень.  Режим провітрювання приміщень дотримано – під час кожної перерви.

Будівля закладу обладнана системою водопостачання, каналізацією. До умивальників та туалетів забезпечене підведення холодної води. У закладі 8 санвузлів, які потребують вдосконалення щодо нових державних будівельних норм і стандартів. Туалетні кімнати утримуються в належному стані, відповідають санітарним умовам: вода для миття рук, рідке мило та паперовими рушниками. Для забезпечення доступу в заклад осіб з особливими освітніми потребами, на першому поверсі встановлений санвузел, який спроектований та облаштований відповідно до нових державних будівельних норм і стандартів, з врахуванням принципів інклюзивної освіти. Щорічно перед початком навчального року лабораторією СЕС Кузнецовського міськрайонного відділу ДУ «РОДЦМОЗУ» проводиться санітарно-мікробіологічне дослідження води холодної водопровідної. Згідно результату дослідження, в відібраних зразках води наявні показники відповідають встановленим вимогам.

Вараський ЦДЮТ забезпечений технічними засобами навчання для виконання відповідної навчальної програми. Так, у закладі 7 комп’ютерів, 2 ноутбуки, 2 моноблоки, 8 БФП, принтерів (адміністративні та навчальні кабінети,) 1 мультимедійний проектор з екраном, 2 телевізори Майже у всіх кімнатах гурткової роботи замінені шкільні меблі на сучасні, адміністративні кабінети оснащені офісними меблями.

Для належної організації освітнього процесу, проведення змістовного дозвілля вихованців, використовується глядацька зала, яка облаштована необхідними меблями, ноутбуком, мультимедійним проектором з екраном та тацювальна зала, обладнана станками хореографічними напольними, дзеркалами  та телевізором.

Проте для забезпечення якісної роботи закладу не вистачає приміщення для кімнати відпочинку, обладнання та атрибутів для проведення рольових ігор, моделей, предметів навколишнього світу, наборів настільних ігор тощо.

Дизайн освітнього середовища функціональний та адаптивний, що дає змогу максимально ефективно використовувати приміщення й прилеглу територію закладу в освітньому процесі. В цілому освітнє середовище закладу мотивує учнів оволодівати ключовими компетентностями та спонукає їх вести здоровий та екологічний спосіб життя.

В Центрі створені умови для безпечного використання інтернету, формування інформаційно-цифрових компетентностей, зокрема навичок безпечної поведінки та кібербезпеки. Але, будівля охоплена провідним оптичним  інтернетом лише на четвертому поверсі, доступ до мережі Wi-Fi мають тільки окремі кабінети.

Належний рівень дотримання вимог щодо охорони праці забезпечено шляхом чіткого розподілу обов’язків з ОП серед адміністрації закладу. Практично всі (98 %) педагогічні працівники під час анкетування зазначають, що регулярно проводять інструктажі з охорони праці та безпеки життєдіяльності на початку навчальних занять. Переважна більшість вихованців закладу (90%) обізнані з правилами поведінки в надзвичайних ситуаціях. Учасники освітнього процесу дотримуються вимог щодо охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки. Є журнали реєстрації інструктажів з охорони праці, безпеки життєдіяльності, журнали реєстрації нещасних випадків з учнями та працівниками. У закладі розроблений алгоритм дій у разі нещасного випадку із учасниками освітнього процесу, усі педагогічні працівники дотримуються його у разі настання нещасного випадку, що підтверджують результати опитування. Щороку проводиться навчання та перевірка знань працівників закладу з питань охорони праці (1 раз на 3 роки) (наказ від 01.09.2021 № 15-а/г; протокол від 13.02.2021 р.). Періодично проводиться навчання та перевірка знань з питань охорони праці директора та заступника директора закладу (10-13.10.2020 року). Здійснено перегляд інструкцій з ОП у зв’язку зі зміною найменування закладу Питання охорони праці та безпеки життєдіяльності розглядається на засіданнях педагогічної ради, нарадах при директорові, проводиться анкетування серед батьків, учнів та працівників закладу освіти. Щороку комісією управління освіти проводиться огляд та підписується акт прийому готовності закладу позашкільної освіти до нового навчального року. Щорічно згідно Договору на технічне обслуговування електрообладнання об’єктів управління освіти виконавчого комітету Вараської міської ради в закладі виконуються наступні види робіт: проводиться періодична перевірка ізоляції електроустановок; повного опору петлі «фаза-нуль» на електрообладнанні з подальшим оформленням протоколів. Вараський ЦДЮТ у повному обсязі забезпечено первинними засобами пожежогасіння. Аварійні пожежні виходи в належному стані, шляхи евакуації вільні, незахаращені. Ізоляція електричної проводки справна, але частково застаріла, потребує оновлення. Вихованці та працівники закладу обізнані із правилами пожежної безпеки. Для працівників та вихованців проводяться інструктажі з пожежної безпеки. В планування роботи гуртків включено бесіди, години спілкування, ігри, зустрічі з працівниками ДСНС, пожежної частини тощо. Двічі на рік – обов’язково та за потреби проводиться навчальні евакуації. Приміщення не обладнано засобами автоматичної пожежної сигналізації, не здійснено обробку вогнетривким розчином дерев’яних конструкцій, відсутня комплектація пожежних щитів згідно норм належності протипожежним інвентарем.

В Центрі приділяється увага інформуванню учасників освітнього процесу щодо норм охорони праці,  безпеки життєдіяльності та пожежної безпеки. На всіх поверхах є тематичні інформаційні стенди, пам’ятки, плани евакуації людей в разі виникнення пожежі та надзвичайних ситуацій, показчики знаків безпеки. В керівників гуртків наявна  необхідна документація щодо норм техніки безпеки, охорони праці, пожежної безпеки. Керівники гуртків проводять щороку від 3-х до 10-ти бесід щодо дотримання правил та поведінки у різних надзвичайних ситуаціях, про що наявні записи у журналах гурткової роботи; традиційно проводяться тижні пожежної безпеки, охорони праці, день цивільного захисту тощо.

Програма протидії булінгу, домашньому насильству, профілактики правопорушень та злочинів серед учнівської молоді, є складовою річного плану роботи Вараського ЦДЮТ. Заходи проводяться регулярно відповідно до плану роботи закладу. Адміністрація закладу, педагогічні працівники володіють методиками раннього визначення ознак фізичного і психологічного насильства, зокрема такого, як булінг і мобінг, та знають, як реагувати на їх прояви.

Керівники гуртків активно співпрацюють з батьками через вайбер-групи, індивідуальні консультації та бесіди, оперативно реагують на будь-які прояви булінгу чи дискримінації на етапі зародження. Середовище закладу вцілому є психологічно комфортним, випадків явно вираженого булінгу чи дискримінації протягом  2021-2022 навчального року не зафіксовано (звернення відсутні).

Учасники освітнього процесу взаємодіють на засадах взаємоповаги: не спостерігається випадків відкритої образливої поведінки, проявів фізичного або психічного насильства; педагогічні працівники не застосовують фізичного покарання, психологічного насильства. Педагогічні працівники та адміністрація закладу здійснюють заходи із запобігання порушення правил поведінки. Відбувається постійне спостереження працівниками закладу за дотриманням правил поведінки учасниками освітнього процесу. Проте зрідка виникають суперечки між вихованцями на перервах або після занять, які не залишаються поза увагою педагогів і без відповідного реагування.

В Центрі здійснюється постійний аналіз причин відсутності вихованців на заняттях гурткової роботи, на основі результатів аналізу приймаються відповідні рішення, які є результативними.

Облік відвідування занять вихованцями ведуть керівники гуртків, фіксують кількість відсутніх вихованців та причину відсутності.

На постійному контролі в закладі питання охорони здоров’я та техніки безпеки. Це питання щомісяця розглядається на нарадах при директорові. Керівники гуртків та заступники директора  проводять бесіди з учасниками освітнього процесу. Здійснюється контроль за санітарно-гігієнічним станом приміщень для проведення навчальних занять та заходів педагогічними працівниками. Розроблені заходи щодо відзначення у 2021 році Дня охорони праці (наказ від 16.04.2021 № 53 «Про відзначення у 2021 році Дня охорони праці»).

Відповідно розділу VI Закону України «Про освіту» та з метою проведення антинікотинової інформаційно-освітньої та профілактичної роботи серед учасників освітнього процесу, надання об’єктивних сучасних знань щодо вироблення відповідального ставлення до власного здоров’я та усвідомлення його ціннісної значущості, викорінення легковажного ставлення відносно куріння, а також формування навичок здорового способу життя в закладі були розроблені заходи (наказ від 01.09.2021 № 112 «Про заборону тютюнопаління та пропаганду здорового способу життя в закладі»)

На базі Центру активно працювали вихованці гуртків та творчих об’єднань, які були учасниками екологічних колективів «Шанс», керівник Світлана РОМАНЧУК, «Юннат», керівник Ольга ДУЛЬКО, «Краса здоров’я», керівник Олеся МОМОТЮК; міської ради старшокласників «Ватра», керівник  Олена СТАДНИК; команди щодо здорового способу  життя «7-1-1», керівник Наталія ЛОПУГА. Одним із завдань колективів було залучення дітей до здорового способу життя шляхом проведення заходів, тренінгів, проєктів та змагань.

В умовах військового стану, коли заклад працював за змішаною формою навчання, культорганізатором Світланою РОМАНЧУК спільно із керівниками гуртків організовувалися тематичні тижні для вихованців гуртків та творчих об’єднань щодо здорового способу життя: пізнавальні, навчальні, оздоровчі, практичні.

За підсумками опитування педагоги, вихованці та батьки задоволенні роботою гуртків та творчих об’єднань щодо формування навиків щодо здорового способу життя.

У закладі розроблений план заходів щодо протидії булінгу та кібербулінгу на 2021-2022 навчальний рік (наказ від 01.09.2021 № 108 «Про затвердження плану заходів щодо протидії булінгу та кібербулінгу на 2021-2022 навчальний рік). Дане питання розглядалося на нарадах при директорові, засіданнях методичних об’єднань та засіданнях ради учнівського самоврядування.

Активна робота ведеться по проведенню заходів щодо освітнього середовища вільного від будь-яких форм насильства старшокласниками  шляхом залучення дітей та батьків  до тренінгів, проєктів та спілкування на гуртках «Пізнай себе», керівник Наталія ЛОПУГА, «Учнівське самоврядування», керівник Олена СТАДНИК, «Краса здоров’я», керівник Олеся МОМОТЮК. Серед яких можна відмітити:

перегляд та обговорення відеопрезентацій «Булінг у навчальному закладі, на вулиці. Як його розпізнати?», «Кібербулінг або агресія в інтернеті: способи розпізнання і захист дитини»;

проведення тижня тренінгових занять з питань безпечного середовища у колективі «Я+ТИ = МИ»;

перегляд відеороликів Ніка ВУЙЧИЧА з питань протидії булінгу;

інтерв’ю-опитування «Як досягти успіху у житті?. Як боротися з булінгом та кібербулінгом?;

традиційний захід «Ми – різні, ми – рівні»;

засідання батьківського клубу «Родина творчості» за участю Служби у справах дітей з теми: «Взаємодія сім’ї і закладу позашкільної освіти  – запорука успішного навчання і виховання. Єдині вимоги у вихованні».

Постійно педагогічними працівниками ведеться активна робота щодо популяризації заходів з питань сім’ї, родинного виховання на сайті  Центру.

В Центрі проведено анкетування щодо визначення освітнього середовища вільного від будь-яких форм насильства. За підсумками проведення анкетування маємо такі результати:

98,8 % батьків вважають освітнє середовище вільним від будь-яких форм насильства;

100 % вихованців віком від 14 до 17 років вважають освітнє середовище вільним від будь-яких форм насильства;

100 % педагогічних працівників вважають освітнє середовище вільним від будь-яких форм насильства.

Приміщення та територія Центру не повністю облаштовані з урахуванням принципів універсального дизайну та розумного пристосування. Але, адміністрація та керівники гуртків, які безпосередньо працюють з дітьми з особливими потребами максимально намагаються створювати належні умови для  доступності вихованцями відвідувати навчальні заняття та виховні заходи. Вихованці та батьки мали безперешкодний доступ до приміщення закладу та кабінету гурткової роботи.

Адміністрацією проводилися екскурсії з метою ознайомлення із закладом та залучалися батьки, що виховують дітей з особливими освітніми потребами до освітнього та виховного простору.

Створення сприятливих умов для здобуття позашкільної освіти  і соціалізації дітей з особливими потребами розглядаємо як один із актуальних напрямів реалізації соціально-педагогічного потенціалу закладу. Навчання дітей з особливими освітніми потребами на сьогодні є одним із найважливіших завдань сучасної освітньої галузі. А забезпечення можливості кожної дитини, не залежно від її потреб та обставин, повністю реалізувати свій потенціал – завдання педагогів, батьків, громадськості.

У Центрі протягом 2021-2022 навчального року створені належні умови для дітей з особливими освітніми потребами.  Видані накази по закладу: наказ від 01.09.2021 № 98 «Про організацію роботи з дітьми з особливими потребами у 2021-2022 навчальному році», наказ  від 01.09.2021 № 99 «Про утворення інклюзивних груп щодо організації  їх роботи у 2021-2022 навчальному році», наказ від 04.01.2022 № 4 «Про продовження роботи з дітьми з особливими потребами у ІІ семестрі 2021-2022 навчального року». Навчальні заняття проводилися керівниками гуртків у кабінетах гурткової роботи  відповідно навчально-тематичного плану гурткової роботи, який включав  адаптацію освітнього середовища, додаткова постійна спеціальна підтримка, особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу та індивідуальний навчальний план.

Упродовж роботи з дітьми з особливими потребами адміністрацією Центру вивчалося питання матеріально-технічної бази та велося спостереження за освітнім середовищем та навчальними заняттями. У підсумку роботи за 2021-2022 навчальний керівником студії вокального співу «Гармонія» Оксаною АЛЕКСЄЄНКО на належному рівні проведена робота з дітьми з особливими потребами з урахуванням обмеження життєдіяльності, зумовлених станом здоров’я та з забезпеченням допоміжних засобів навчання, дидактичними матеріалами у відповідності до потреб дитини. У зв’язку із військовим станом та неможливістю проведення навчальних занять з дітьми з особливими потребами в гуртку «Фантазійний всесвіт рукоділля» навчально-тематичний план керівником гуртка Інною КОРОЛЬЧУК протягом березня-травня 2022 не був виконаним.

Центр взаємодіє з батьками дітей із особливими освітніми потребами та фахівцями інклюзивно-ресурсного центру. Ведуться індивідуальні співбесіди з батьками дітей з особливими освітніми потребами. Проводиться анкетування батьків щодо роботи з дітьми з особливими потребами. За підсумками анкетування батьки і надалі мають бажання продовжувати відвідувати навчальні заняття гуртка та виховні заходи Центру. Так як, відчули результативність роботи керівників гуртків з дітьми.

Працювали протягом 2021-2022 навчального року за розробленим та затвердженим директором Центру планом заходів.       Батьки дітей з особливими освітніми потребами  активно долучалися до заходів Центру.

Вихованці спільно із батьками долучилися до творчого проєкту  «Обереги, що не губляться в віках»,  до новорічно-різдвяних свят. Під час реалізації проєкту вихованці гуртка «Фантазійний всесвіт рукоділля» представили свої творчі напрацювання.

За участю батьків  стартував соціально-творчий проєкт на період 2021-2023 роки «Позашкілля дружнє до всіх».

Проведено семінар на тему: «Єдине суспільство: діти з різними потребами». Педагогічні працівники Центру спільно з представниками Вараського ІРЦ аналізували проблеми щодо залучення дітей з особливими освітніми потребами до позашкільної освіти міста в контексті інтегрування інклюзії в загальноосвітній простір, обговорювали слабкі та сильні сторони запровадження інклюзії в закладі позашкільної освіти, планували орієнтовний мотиваційний алгоритм створення інклюзивного освітнього середовища.

 

  1. Напрям оцінювання «Система оцінювання здобувачів освіти»

Вихованці гуртків та творчих об’єднань є активними учасниками внутрішніх, міських та обласних заходів відповідно до напряму позашкільної освіти:

Внутрішні заходи
Напрям роботи Кількість вихованців Кількість вихованців залучених до заходів Підсумок
Художньо-естетичний 490 470 94%
Науково-технічний 202 175 86,7%
Еколого-натуралістичний 132 105 79,5%
Соціально-реабілітаційний 134 115 85,9%
Туристсько-краєзнавчий 72 47 65,3%
Міські заходи
Художньо-естетичний 490 430 87,8%
Науково-технічний 202 70 34,7%
Еколого-натуралістичний 132 85 64,4%
Соціально-реабілітаційний 134 105 78,4%
Туристсько-краєзнавчий 72 43 59,8%
Обласні заходи
Художньо-естетичний 490 35 7,2 %
Науково-технічний 202 27 13, 4%
Еколого-натуралістичний 132 54 40,9%
Соціально-реабілітаційний 134 21 15,7 %
Туристсько-краєзнавчий 72 2 2,8%

Вихованці гуртків та творчих об’єднань є учасниками всеукраїнських та міжнародних заходів  відповідно до напряму позашкільної освіти:

Всеукраїнські заходи
Напрям роботи Кількість вихованців Кількість вихованців залучених до заходів Підсумок
Художньо-естетичний 490 168 34,3 %
Науково-технічний 202 2 1%
Еколого-натуралістичний 132 23 17,5%
Соціально-реабілітаційний 134 1 0,8%
Туристсько-краєзнавчий 72
Міжнародні заходи
Художньо-естетичний 490 99 20,3%
Науково-технічний 202
Еколого-натуралістичний 132
Соціально-реабілітаційний 134 1 0,8%
Туристсько-краєзнавчий 72

У Центрі працює 29 гуртків та творчих об’єднань за напрямами роботи.    Серед яких 2 колективи художньо-естетичного напряму мають звання «зразковий»:

зразковий художній хореографічний ансамбль «Пірует», керівник Ольга МАХОРІНА;

зразковий художній колектив сучасного танцю «Едем», керівник Ольга ГРИЦАЙ.

Відповідно до частини 3, ст.18 Закону України «Про позашкільну освіту», відповідно до списків вихованців гуртків та творчих об’єднань Центру дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради  за 2015-2022 навчальних років, за поданням керівників гуртків та творчих об’єднань та з метою підтримки творчо-обдарованих вихованців  були вручені свідоцтва про позашкільну освіту 21 вихованцю Центру.

  1. Напрям оцінювання «Педагогічна діяльність педагогічних працівників»

Методами збору інформації при самоаналізі даного напряму були:

вивчення документації; спостереження за навчальними заняттями керівників гуртків, які атестувалися; опитування (анкетування).

Журнали планування та обліку роботи гуртка є державним обліковим фінансовим документом, який обов’язково веде особисто і окремо кожен керівник гуртка, відповідно до своїх посадових обов’язків (постанова Кабінету Міністрів України від 06.05.2001 № 433 «Про затвердження переліку типів позашкільних навчальних закладів і Положення про позашкільний навчальний заклад») та згідно з вимогами і методичними рекомендаціями (протокол засідання науково-методичної ради Будинку дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради Рівненської області № 03 від 09.02.2021).

З метою контролю за станом ведення ділової документації керівниками гуртків, заповнення сторінок журналу відповідно до календарно-тематичного планування, спрямовану на аналіз їх роботи щодо ведення журналів планування та обліку роботи гуртків, записів по всіх розділах журналу згідно вказівок ведення журналів гурткової роботи, відповідність віку вихованців до навчальних програм, наявність змін у списках вихованців відповідно до навчального плану, проведення та облікування в журналах гурткової роботи для кожної групи інструктажів з техніки безпеки, виконання навчальних програм у 2021-2022 навчальному році здійснено перевірку ведення журналів планування та обліку роботи гуртка керівниками гуртків. Результати перевірки показали, що журнали гурткової роботи ведуться для кожного гуртка та кожної групи окремо протягом навчального року. Керівниками гуртків вносяться записи відповідно до календарно-тематичного планування за напрямами роботи. Якість записів в цілому задовільна. Більшість керівників чітко й охайно ведуть записи. Журнали гурткової роботи ведуться належним чином, відповідно до календарно-тематичного планування за напрямами роботи, записи виконувалися вчасно.

Хоча наявні випадки помилок, допущених при заповненні журналів планування та обліку роботи гуртка зустрічаються порушення хронологічної послідовності запису дат, недотримання вимог в проведенні записів у журналах гурткової роботи тощо.

Висновки щодо ведення ділової фінансової документації керівниками гуртків обліковані у Книгах обліку записів наслідків внутрішнього контролю та журналах гурткової роботи. Виданий відповідний підсумкових наказ.

Згідно анкетування, у 96,2 % педагогів стан документації (навчальні програми, розклад занять, журнали), необхідної для реалізації освітнього процесу, відповідає вимогам законодавства.

Протягом звітного періоду спостерігається підвищення освітнього рівня педагогічних працівників закладу шляхом здобуття ними вищої педагогічної освіти. У закладі працюють 21 педагогічний працівник з повною вищою освітою, 2 – з базовою вищою освітою, 3 – з неповною вищою та 1 педагог із середньою освітою. Відсоток педагогічних працівників за педагогічним стажем роботи становить: до 3-х років – 11 %, 3-10 років – 37 %, 10-20 років – 15 %, більше 20 років – 37 %. П’ять педагогічних працівників мають педагогічне звання «Керівник гуртка-методист». Середнє тижневе навантаження педагогічних працівників у 2021-2022 навчальному році становить 16,3 години.

Беручи до уваги спостереження під час навчальних занять, можна зробити висновок, що діяльність педагогічних працівників, які навчають вихованців початкового рівня навчання спрямована на загальний розвиток вихованців, виявлення їх здібностей та обдарувань, прищеплення інтересу до творчої діяльності. Навчальні програми гуртків цього рівня передбачають забезпечення загального розвитку дитини, оволодіння нею теоретичними і практичними основами творчої діяльності, створення умов для вибору творчої діяльності, адаптації вихованців, учнів, слухачів до позашкільної життєдіяльності.

Реалізація навчального плану сприяла виконанню основних його функцій: освітня, соціально-психологічна, адаптаційна, реабілітаційно-оздоровча, дозвіллєва, розважальна, методична та інші. В основі – орієнтири щодо класифікації гуртків, груп та інших творчих об’єднань за двома рівнями: початкового, основного.

Під час освітнього процесу у вихованців основного рівня навчання керівники гуртків розвивають інтереси дітей та учнівської молоді, дають знання, практичні уміння та навички, задовольняють потреби у професійній орієнтації. Діяльність таких гуртків передбачає створення умов для соціальної адаптації вихованців у суспільстві, розвиток стійких інтересів до творчої діяльності, розширення і поглиблення професійних інтересів, вмінь і навичок, поглиблення теоретичних знань з різних напрямів позашкільної освіти.

Згідно анкетування, 65,4% педагогічних працівників використовують сучасні  підходи,  методики  та  технології  в  освітньому  процесі (імітаційні активні методи (ігри), кейс метод, інформаційно-комунікаційні технології, інтерактивнітощо).

Дослідно-експериментальна робота в Центрі займає одне із важливих форм модернізації освітнього простору, впровадження в освітній процес нової методології, методики та методичних прийомів. Керівники гуртків разом з вихованцями беруть участь у конкурсах дослідницько-експериментального характеру переважно еколого-натуралістичного напряму.

У своїй педагогічній діяльності керівники гуртків користуються навчальною документацією, що забезпечує оптимальні умови для активної пізнавальної діяльності вихованців згідно державних стандартів освіти: навчальні плани, навчальні програми, навчальні посібники, інструктивно-методичні матеріали, індивідуальні завдання, контрольні завдання, методичні матеріали з питань самоосвіти. Гуртки закладу в основному забезпечені наочними посібниками відповідно до освітньої та навчальної програм (46,2 % – переважно забезпечені, 26,9 % – забезпечені). 61,5 % керівників гуртків використовують наявне в Центрі навчально-методичне забезпечення. 23,1 % – переважно використовують. 11,5 % – переважно не використовують.

Педагогічні працівники Центру мають особисті професійні блоги як варіант електронного портфоліо. Їх змістове наповнення містить розділи запропоновані умовами конкурсу «Джерело творчості». Найпопулярнішим способом поширення власного досвіду роботи серед педагогів Центру є публікації на сайті закладу (96,2 %), у власних освітніх ресурсах (46,2 %), у професійних спільнотах соціальних мереж та у матеріалах та/або виступах на конференціяї (по 29,9 %).

Вараський ЦДЮТ – комплексний багатопрофільний заклад позашкільної освіти, в якому передбачено організацію освітнього процесу в гуртках, групах та інших творчих об’єднаннях за інтересами вихованців з напрямів: художньо-естетичного, туристсько-краєзнавчого, еколого-натуралістичного, науково-технічного, соціально-реабілітаційного. План організаційно-масової роботи Центру грунтується на забезпеченні організації та проведенні заходів відповідно до вищезгаданих напрямів. Стан реалізації плану організаційно-масової роботи оцінений педагогами Центру на 65,4 % як виконаний у повному обсязі та на 34,6 % в переважній більшості так.

У Центрі напрацьований позитивний досвід щодо організації роботи з батьками та громадськістю міста (наказ). Протягом 2021-2022 навчального року проводилася відповідна робота щодо реалізації спільної мети – забезпечення всебічного і гармонійного розвитку особистості дитини, налагодження тісної співпраці «педагоги-вихованці-батьки». Одним із головних завдань є співпраця «педагоги-вихованці-батьки» під гаслом «Тільки разом». Співпраця педагогів та батьків вихованців налагоджена на достатньому рівні. Згідно опитування, 92,3 % керівників гуртків надають перевагу індивідуальному спілкуванню та 50 % вирішують питання на батьківських зборах. 15,4 %  користуються формами комунікації з батьками за допомогою Viber, Whats App, соціальні мережі, опитування, анкетування тощо.

У 2021-2022 навчальному році продовжувалася співпраця з громадськістю міста: Центром дозвілля «Лісова пісня»; Інформаційним  центром «Полісся» ВП РАЕС; ПК імені Лесі Українки ВП РАЕС; Відділом у справах дітей Вараської міської ради; Вараським інклюзивно-ресурсним центром; Вараським центром комплектування; Військовою частиною 3045 Національної гвардії  України; Дитячою міською бібліотекою тощо. За результатами анкетування, 92,3 % педагогічних працівників позитивно відгукуються про таку співпрацю.

Вивчалося питання щодо підвищення професійного рівня педагогічних працівників, забезпечення педагогічними працівниками постійного підвищення своєї кваліфікації.

Методами збору інформації при самоаналізі даного напряму були:

вивчення документації; опитування (анкетування).

У 2021-2022 навчальному році у Центрі атестувалися 6 педагогічних працівників (накази від 01.09.2021 № 110 «Про створення атестаційної комісії для проведення атестації керівників гуртків у 2021-2022 навчальному році»,  від 01.09.2021 № 111 «Про розподіл обов’язків між членами атестаційної комісії у 2021-2022 навчальному році», від 11.10.2021 № 127 «Про організацію та проведення атестації педагогічних працівників закладу у 2021-2022 навчальному році»). За результатами атестації виданий відповідний наказ, яким визнано організаційно-управлінську діяльність закладу з атестації педагогічних працівників  задовільною, такою, що відповідає державним вимогам та стимулює підвищення професійного росту педагогічних працівників (наказ від 22.03.2022 № 36 «Про підбиття підсумків атестації педагогічних працівників закладу у 2021-2022 навчальному році»). На  підставі рішення засідання атестаційної комісії Центру (протокол № 05 від 21.03.2022), проатестовано на відповідність займаній посаді за наслідками атестації: керівника студії вокального співу «Гармонія» Оксану АЛЕКСЄЄНКО; керівника гуртка початкове технічне моделювання з елементами англійської мови «АВС» Людмилу ВІТАРТАС; керівника гуртка початкове технічне моделювання з елементами англійської мови «Smile» Ольгу ЗАХАРЧУК; керівника гуртка «Фантазійний всесвіт рукоділля» Інну КОРОЛЬЧУК; керівника гуртка для старшокласників «Пізнай себе» Наталію ЛОПУГУ; керівника літературно-краєзнавчого гуртка «Рідний край» Тетяну МЕЛЬНИК.

Встановлено за наслідками атестації 11 тарифні розряди: керівнику гуртка початкове технічне моделювання з елементами англійської мови «АВС» Людмилі ВІТАРТАС; керівнику гуртка початкове технічне моделювання з елементами англійської мови «Smile»  Ользі ЗАХАРЧУК; керівнику гуртка «Фантазійний всесвіт рукоділля» Інні КОРОЛЬЧУК.

Підтверджено за наслідками атестації раніше встановлені 12 тарифні розряди: керівнику студії вокального співу «Гармонія» Оксані АЛЕКСЄЄНКО; керівнику гуртка для старшокласників «Пізнай себе» Наталії ЛОПУЗІ; керівнику літературно-краєзнавчого гуртка «Рідний край» Тетяні МЕЛЬНИК.

Порушено клопотання перед атестаційною комісією управління освіти виконавчого комітету Вараської міської ради про підтвердження педагогічного звання «Керівник гуртка-методист»: керівнику студії вокального співу «Гармонія» Оксані АЛЕКСЄЄНКО; керівнику гуртка для старшокласників «Пізнай себе» Наталії ЛОПУЗІ; керівнику літературно-краєзнавчого гуртка «Рідний край» Тетяні МЕЛЬНИК.

На момент проходження атестації всі педагогічні працівники пройшли курси підвищення кваліфікації при РОІППО та отримали свідоцтва відповідного зразка.

Атестація у Центрі здійснювалася згідно чинного законодавства, відповідно до статті 54 Закону України «Про освіту» та Типового Положення про атестацію педагогічних працівників України, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 06 жовтня 2010 року № 930, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України за № 1255/18550 від 14 грудня 2010 року, зі змінами та доповненнями, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 20 грудня 2011 року № 1473 та плану заходів з підготовки та проведення засідань атестаційної комісії Центру дитячої  та юнацької творчості Вараської міської ради на 2021-2022 навчальний рік, затверджений наказом від 11.10.2021 № 127 «Про організацію та проведення атестації педагогічних працівників закладу у 2021-2022 навчальному році», пункту 1.2. Типового Положення, за яким атестація проходила на основі комплексної оцінки рівня кваліфікації, педагогічної майстерності, результатів педагогічної діяльності, з метою активізації їх творчої професійної діяльності, стимулювання безперервної фахової та загальної освіти, якісної роботи, підвищення відповідальності за результати навчання і виховання, забезпечення соціального захисту компетентної педагогічної праці шляхом проведення аналізу освітнього процесу.

За результатами анкетування, 88,5 % педагогів стверджують, що у Центрі створені умови для постійного підвищення кваліфікації, чергової та позачергової атестації. Серед форм підвищення професійної кваліфікації переважають курси в закладах післядипломної освіти (84,6 %), вебінари та самоосвіта (по 73,1 %), онлайн курси (57,7 %). 73,1 % керівників гуртків відмітили відсутність будь-яких перешкод їх професійному розвитку.

Педагогічні працівники взяли участь в обласному конкурсі серед педагогів позашкільних навчальних закладів області на кращі навчальні програми, навчально-методичні посібники та методичні розробки з початкового технічного профілю (ІІ місце), конкурсі педагогічної майстерності «Джерело творчості» (І місце). Загалом частка педагогічних працівників, які брали участь у конкурсах професійної майстерності становить 16,6 %.

П’ять педагогічних працівників мають педагогічне звання «Керівник гуртка-методист», що становить 20,8 % від загальної кількості працюючих педагогів.

Відповідно до абзацу 7 частини 1 статті 11 Закону України «Про позашкільну освіту» система та механізми забезпечення академічної доброчесності у Центрі сформовані та затверджені педагогічною радою закладу у складі Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти (протокол засідання педагогічної ради № 01 від 01.04.2021, наказ від 02.04.2021 № 48 «Про затвердження Положення  про внутрішню систему забезпечення якості освіти в БДЮТ»). Серед заходів із запобігання випадків академічної доброчесності серед здобувачів освіти переважають проведення бесід щодо дотримання академічної доброчесності (57,7 %), ознайомлення здобувачів освіти з основами авторського права (53,8 %), використання методичних розробок для формування основ академічної доброчесності (19,2 %).

Отже, аналіз напряму педагогічної діяльності педагогічних працівників, їх якісного складу та освітнього рівня дозволяє зробити висновок, що стан освітнього процесу в Центрі дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради знаходиться на достатньому рівні.

УПРАВЛІСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ

Внутрішні нормативні документи, що регламентували діяльність закладу в 2021-2022 навчальному році:

Статут БДЮТ, затверджений рішенням Вараської міської ради від 28.11.2017 № 878 та зареєстрованим № 16061020000000210;

Правила внутрішнього трудового розпорядку на 2021-2022 навчальний рік, затверджені на засіданні педагогічної ради, протокол № 4 від 31.08.2021;

Річний план роботи, погоджений начальником управління освіти, профспілковим комітетом БДЮТ, затверджений на засіданні педагогічної ради, протокол № 4 від 31.08.2021;

Навчальний план, погоджений начальником управління освіти, погоджений профспілковим комітетом, затверджений на засіданні педагогічної ради, протокол № 4 від 31.08.2021;

Колективний договір між адміністрацією Будинку дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради Рівненської області та профспілковим комітетом на 2018-2021 роки № 21 від 09.07.2018;

Освітня програма Будинку дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради Рівненської області, схвалена на засіданні педагогічної ради , протокол № 4 від31.08.2021;

«Перспективний план розвитку Будинку дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради Рівненської області на 2019-2022 роки».

За результатами вивчення документації, встановлено, що при розробленні  установчих документів Центру були створені робочі групи для підготовки пропозицій за певними напрямами, про що свідчать наявні накази.

Установчі документи оприлюднені на сайті Центру, враховують специфіку та умови діяльності закладу, засади державної політики в галузі позашкільної освіти.

 

Відповідно до вимог Закону України від 05.09.2017 № 2145-VIIІ «Про освіту», який почав діяти з 28 вересня 2017 року  (стаття 41 «Система забезпечення якості освіти»), Закону України 22.06.2000 № 1841-III «Про позашкільну освіту», зі змінами від 16.10.2020, наказу Державної служби якості освіти України від 07.12.2020 № 01-11/78 «Про затвердження методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах позашкільної освіти», на підставі рішення педагогічної ради Будинку дитячої та юнацької творчості (протокол № 01 від 01.04.2021), з метою аналізу стану сформованості та функціонування внутрішньої системи, використання системного підходу до здійснення моніторингу на всіх етапах освітнього процесу, постійного підвищення якості освіти для здобувачів позашкільної освіти та освітньої діяльності, розроблення структури внутрішньої системи забезпечення якості освіти, наказом Будинку дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради № 48 від 02.04.2021 затверджено Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти

Як показало опитування, проведене серед учасників освітнього процесу з питання:«Чи створено в Центрі внутрішню систему забезпечення якості освіти7»  – 88,5 % так, 11,5 % – не володіють інформацією.

Відповідно до Закону України «Про позашкільну освіту», у зв’язку з початком 2021-2022 навчального року в системі позашкільної освіти, з метою забезпечення повноцінного розвитку дітей та учнівської молоді та виходячи з матеріальних можливостей та наявних належних умов для особистісного зростання кожного вихованця, проведення гурткової роботи, розвитку та підтримки здібних, обдарованих і талановитих дітей та організації змістовного дозвілля вихованців, структура Центру, мережа гуртків, творчих об’єднань відповідають статуту Центру та затверджені наказами від 01.09.2021 № 96 «Про роботу гуртків БДЮТ у 2021-2022 навчальному році», від 01.09.2021 № 97 «Про організацію гурткової роботи в БДЮТ у 2021-2022 навчальному році». Згідно з навчальним планом, у 2021-2022 навчальному році у Центрі діяли 29 гуртків (78 груп), у яких були охоплені 1030 вихованців. Початковий рівень навчання включає 23 групи (308 вихованців): 1 року навчання – 17 груп (222 вихованці), з них: 2 групи інклюзивні, 2 року навчання – 6 груп (84 вихованці). Основний рівень навчання включає 55 груп (722 вихованці): 1 року навчання – 42 групи (518 вихованців), 2 року навчання – 8 груп (114 вихованці), 3 року навчання – 3 групи (52 вихованці), 4 року навчання – 2 групи (40 вихованців).

Відповідно до Штатного розпису та Тарифікаційного списку працівників, у закладі працюють:

директор – 1 (1 ставка);

заступник директора з навчально-виховної роботи – 1 (1 ставка);

заступник директора з методичної роботи – 1 (1ставка);

культорганізатор – 1 (1 ставка);

акомпаніатор – 1 (0,5 ставки);

керівники гуртків – 27 (25,5 ставок + 2 в Д/В);

заступник директора з адміністративно-господарської частини – 1 (1 ставка);

діловод (0,5 ставки), секретар-друкарка (0,5 ставки) – 1;

костюмер – 1 (1 ставка);

робітник – 1 (1 ставка);

прибиральник службових приміщень – 4 (3 ставки);

лаборант – 1 (0,5 ставки);

двірник – 1 (0,5 ставки).

У закладі ведеться ділова документація з кадрових питань та організації роботи з кадрами, яка передбачена нормативними документами Міністерства освіти і науки України. Відповідно наказу Центру дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради від 04.01.2020 № 02  «Про затвердження номенклатури справ та призначення відповідальних за ведення обов’язкової документації на 2022 рік» та функціональних обов’язків.

Освіта, рівень професійної підготовки педагогічних працівників Центру відповідають вимогам законодавства. У закладі працюють 21 педагогічний працівник з повною вищою освітою, 2 – з базовою вищою освітою, 3 – з неповною вищою та 1 педагог із середньою освітою. Відсоток педагогічних працівників за педагогічним стажем роботи становить: до 3-х років – 11 %, 3-10 років – 37 %, 10-20 років – 15 %, більше 20 років – 37 %. П’ять педагогічних працівників мають педагогічне звання «Керівник гуртка-методист».

Керівництво Центру створює належні умови для підвищення кваліфікації та атестації педагогічних працівників. У 2021-2022 навчальному році із шести працівників, які атестувалися, трьом підняті тарифні розряди, трьом – підтверджені раніше присвоєні тарифні розряди та педагогічні звання:

Загальна кількість працівників, які атестувалися Встановлено відповідність раніше присвоєному тарифному розряду Присвоєно тарифний розряд Присвоєно педагогічне звання Встановлено відповідність раніше присвоєному педагогічному званню
6 12 11 3
3 3

Як показало опитування, проведене серед працівників закладу з питань:

«Ви задоволені умовами праці в Центрі?» – 61,5 % цілком задоволені, 38,5 % переважно задоволені.

«Ви задоволені матеріальними та моральними заходами до працівників, які практикують у Центрі ?» – 42,3 % цілком задоволений, 50 % переважно задоволений.

«Психологічний клімат Центру сприяє співпраці педагогів?» – 69,2 % так, створені всі умови для співпраці, 30,8 % в цілому так, але співпраця, переважно, є ситуативною.

«Виберіть твердження, з яким ви погоджуєтесь»: 92,3 % – керівництво відкрите до спілкування, 80,8 % –
керівництво та працівники співпрацюють і забезпечують зворотний зв’язок щодо їхньої праці, 76,9 % – керівництво враховує пропозиції, надані працівниками щодо підвищення якості освітнього процесу.

«Оцініть діяльність педагогічної ради» – педагогічна рада функціонує системно і ефективно- 89 %, розглядаються актуальні питання діяльності закладу-92%, рішення приймаються колегіально і демократично- 92%.

Відповідно до абзацу 7 частини 1 статті 11 Закону України «Про позашкільну освіту» система та механізми забезпечення академічної доброчесності у Центрі сформовані та затверджені педагогічною радою закладу у складі Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти (протокол засідання педагогічної ради № 01 від 01.04.2021, наказ від 02.04.2021 № 48 «Про затвердження Положення  про внутрішню систему забезпечення якості освіти в БДЮТ»). Відповідно до абзацу сьомого частини першої статті 11 Закону України «Про позашкільну освіту» система та механізми забезпечення академічної доброчесності сформовані та затверджені педагогічною радою закладу. Згідно статті 42 Закону України «Про освіту», Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень. Порядок виявлення та встановлення фактів порушення академічної доброчесності визначається з урахуванням вимог статті 42 Закону України «Про освіту».

Серед заходів із запобігання випадків академічної доброчесності серед здобувачів освіти переважають проведення бесід щодо дотримання академічної доброчесності (57,7 %), ознайомлення здобувачів освіти з основами авторського права (53,8 %), використання методичних розробок для формування основ академічної доброчесності (19,2 %).

З метою позитивного вирішення актуальних питань функціонування та розвитку системи позашкільної освіти м.Вараш з 2013 року розроблений та успішно функціонує сайт Центру .Кожен відвідувач може знайти для себе вичерпну інформацію про історію та напрямки роботи позашкільного закладу, фінансово-господарську роботу. Приємно спостерігати як щоденно зростає кількість відвідувачів нашого сайту. На сайті є інформація про роботу закладу, кожний гурток має свою інформаційну сторінку, архів фото матеріалів, в середньому 2-3 рази на тиждень розміщено новини щодо основних подій в закладі.

З метою популяризації роботи Центру дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради та позитивного вирішення актуальних питань функціонування та розвитку системи позашкільної освіти м. Вараш в 2020 році створена і постійно розширюється група учасників на Фейсбуці «Центр дитячої та юнацької творчості Вараської міської ради».

В закладі здійснюється робота щодо дотримання стаття 30 Закону України «Про освіту». На сайті закладу створено розділи «Інформаційна прозорість» та «Прозорий бюджет», які постійно поповнюються актуальною інформацією.

Протягом навчального року робота та досягнення Центру активно висвітлювались у засобах масової інформації: на телебаченні ТРК «Рівне-атом», Інтернет-сайтах міської ради http://varash-rada.gov.ua/ управління освіти.http://varashosvita.rv.ua/

31.05.2022

Директор Тетяна Маркевич