Слово від директора

У наш час люди все більше усвідомлюють, що саме творчість є найважливішою складовою особистого щастя та професійного успіху. Творчі люди завжди в авангарді – вони відкривають підприємства, щось вигадують, будують, живуть повноцінним життям, бо знають, як вирішити проблеми та заряджати енергією інших.
Щоб дізнатися, чи є у нас творча жилка, згадаймо свої власні творчі досягнення: велику коробку з під телевізора, яка перетворилася у розкішний будиночок для ляльки, незвичайні фігури з снігу або піску… Згадаймо той кусочок пластиліну, з якого ліпили глечик з натхненням Родена чи Мікеланджело. А чи завжди ми пам’ятаємо свій перший вокальний концерт у колі мами та тата? Згадаймо, врешті, своє бажання експериментувати та грати! Сумно коли з роками людина приходить до висновку, що її творчий рівень помітно знижується – стає нецікаво будувати замки з піску…  Згадаймо розмаїття барв фломастерів чи олівців, якими користувалися у дитинстві….у доросле життя часто ми вступаємо і крокуємо по ньому з одноразовою ручкою у кишені. Усі кольори висихають до синього як і наші творчі здібності. Життя ж має бути смугастим. Але не в кольорах зебри, а в кольорах веселки!

В системі освіти міста Вараш є унікальна ланка – Будинок дитячої та юнацької творчості – комплексний позашкільний заклад, який здійснює виховання та навчання дітей та молоді у позаурочний час.

Коли я була призначена на посаду директора Будинку дитячої та юнацької творчості я замислилась – що і яким чином я можу зробити корисного на новій посаді для міста, для освіти і, перш за все, для дітей. Перші дні, тижні майже цілодобово поряд зі мною були блокнот і ручка. В блокноті нотувались ідеї, думки, інколи – просто фрази… Зрештою це викристалізувалась в кілька запитань, на які я мала знайти відповіді та втілити відповіді у життя. Цими питаннями стали: «Які інновації можу запровадити в позашкільному закладі?», «Які першочергові завдання слід вирішити?», «Які шляхи вирішення поставлених питань?» і головне питання «Яка кінцева мета?».

Перш за все, я провела аналіз структури гуртків, відзначила перспективні напрямки діяльності, зауважила для себе ті напрямки, які слід «підтягнути» до належного рівня. Окрім того, мною ретельно було проаналізовано кадровий склад, вивчено стан матеріально-технічної бази та фінансового забезпечення закладу. Слід зазначити, що налагодження роботи гуртків виявилось для мене якщо не найпростішим, то, у всякому разі, найзвичнішим. Напевно з огляду на те, що за плечима вже був досвід роботи на посаді заступника директора школи з виховної роботи.

Вивчення кадрового потенціалу Будинку дитячої та юнацької творчості показало для мене, що кістяк колективу, педагоги з якими можна долати вершини сформований. Проблемою було те, що просто звільнити людей за небажання працювати «з іскринкою в очах» не можна. Для її вирішення необхідний був час. Але, на моє здивування і на моє щастя, процес виявився більш швидкоплинним, ніж здавалось спочатку. Ті, хто не мав бажання ТВОРИТИ, хто приходив в заклад відбути свої години пішли самі – без жодного тиску ні з мого боку, ні з боку колег. В сучасних умовах педагог-позашкільник – особлива професія. Директор позашкільного закладу – менеджер освітньої діяльності, педагог, психолог, підприємець, дизайнер, дипломант. Директор – це людина зі своїми плюсами та мінусами. Можливо цьому сприяло те, що я особисто брала участь в кожному заході, особисто вникала в роботу кожного гуртка кожного напрямку, шукала новаторські підходи, опрацьовувала програми, спілкувалось мало не з кожним вихованцем, з їхніми батьками. Безперечно сприяло цьому й те, що переважно серед педагогів закладу я знайшла підтримку своїх починань.

В таких умовах формувався колектив, яким нині я можу поправу гордитись. До основного кістяка приєднались молоді талановиті викладачі, деяких творчих керівників гуртків було знайдено в інших освітніх закладах, кількох відданих своїй справі людей знайшла взагалі за межами освітянської родини, а когось запросила навіть з-за меж Кузнецовька.

Працюючи з педагогами та вихованцями позашкільного закладу постійно користуюся девізом: « Жодного дня без новизни, творчості та руху». Я і наш колектив – це команда однодумців. Свідомо віддаю ініціативу виконавцям. Оскільки в системі позашкільної освіти немає державних стандартів, які б визначали вимоги до діяльності та її результатів, то важливим критерієм якості роботи освітньо-виховних структур стає зростання попиту на послуги позашкільного навчального закладу та задоволення інтересу дітей в особистісних, творчих, пізнавальних потребах, спрямованих на стимулювання діяльності особистості до продуктивності у власному житті й житті держави. Крокуючи в ногу з часом, колектив БДЮТ постійно вживає заходи щодо збереження мережі гуртків, удосконалення програмного та методичного забезпечення, зміцнення та модернізації матеріально-технічної бази осучаснення навчально-виховного процесу.

Враховуючи інтереси сучасних школярів та виходячи з умов закладу за останні шість років були відкриті нові гуртки: «Студія хореографічного мистецтва «Грааль», Студія вокального співу «Гармонія», «Гурток художньої гімнастики «Едем», гурток «Оригами», гурток «Основи журналістики», Спортивно-тренажерний зал «Краса здоров’я», гурток художньо-технічної творчості «Сувенір», «КВН», драматичний гурток «Сюрприз». Зміни у Статуті закладу дали можливість проводити набір дітей віком від 4 років.

В закладі функціонує гурток «Краса здоров’я». Приємно спостерігати як зросла зацікавленість дітей щодо занять в тренажерній залі. Сучасні орбітреки, еліптичні магнітні тренажери, велотренажери, магнітні бігові доріжки, степери – сприяють витривалості та укріплюють серцево-судинну систему. Усі кардіотренажери обладнані комп’ютерами, які допомагають встановити індивідуальні програми та надають можливість спостерігати за часом, швидкістю, пульсом та спалюванням калорій. В БДЮТ функціонує група, діяльність якої направлена на корекцію осанки та опорно-рухового апарату. Багатофункціональні силові станції, лави для пресу, найсучасніші тренажери для пресу «Easy Shaper» та «AB KING PRO» сприяють загальній корекції фігури, зміцненню м’язів.

Гуток «Оригами» став опорним гуртком науково-технічного напрямку в нашій області. За останні сім років на базі Будинку дитячої та юнацької творчості створені: екологічна агітбригада «Шанс», команда Дружин юних пожежників «Ватра», команда Юних інспекторів руху «Час Пік», команда КВН «Шухерята», команда здорового способу життя «7-1-1». Члени команд за напрямками діяльності є активними учасниками різноманітних заходів, конкурсів та змагань міського, обласного та всеукраїнського рівнів. З 2007 року в БДЮТ діє система учнівського самоврядування «Позашкілля». З 2009 року на базі закладу діє міська рада старшокласників «Ватра”.

Відповідно до «Типового штатного розписупозашкільних навчальних закладів» до штатного розпису БДЮТ в період з 2005 року введено посади заступника директора з навчально-виховної та заступника директора з методичної роботи, діловода, культорганізатора, акомпаніатора, костюмера, робітника, зайнятого комплексним обслуговуванням та ремонтом будівель, споруд, обладнання.

На основі нормативних документів про позашкільну освіту та виховання: Закону ”Про позашкільну освіту”, ”Положення про позашкільну освіту”, Постанови Кабінету Міністрів України “Про затвердження національної програми патріотичного виховання населення, формування здорового способу життя, розвитку духовності та зміцнення моральних засад суспільства” та «Програми розвитку позашкільної освіти і виховання Рівненщини на 2009-2015 роки» розроблено “Програму розвитку Будинку дитячої та юнацької творчості Кузнецовської міської ради Рівненської області на 2009-2015 роки», яку затверджено рішенням Кузнецовської міської ради.

Програма розвитку Будинку дитячої та юнацької творчості є результатом спільної проектно-цільової діяльності працівників позашкільного закладу. Вона ілюструє практичні напрацювання педагогів Будинку дитячої та юнацької творчості і висвітлює стратегію розвитку позашкільної освіти в формуванні особистості вихованця, учня, слухача як творця і проектувальника власного життя, який уміє визначати свою життєву стратегію, прагне бути компетентною, відповідальною, соціально активною і мобільною особистістю, здатною до соціальної дії. Програма розвитку БДЮТ розроблена з урахуванням освітньої ситуації в місті, з урахуванням потреб дітей та батьків. Згідно з Програмою розвитку Будинку дитячої та юнацької творчості здійснюються перспективне та поточне планування роботи всіх ланок і напрямків діяльності позашкільного закладу.

Робота з батьками та громадськістю, які є активними суб’єктами сформованого в позашкільному закладі креативного мікросоціуму, посідає особливе місце в БДЮТ. Шість років назад співпраця з з батьківським колективом починалась з важливих, але досить прозаїчних речей: переобладнання навчальних кабінетів, пошиття костюмів… Спільна праця об’єднала і працівників закладу, вихованців та їх батьків. Без підтримки та допомоги батьківської громади в нас не було б ні затишних охайних приміщень, ні яскравих концертних костюмів, ні виїздів на численні концерти та фестивалі.

За роки тісної співпраці педагогів, вихованців та батьків в закладі склалася певна система партнерської роботи, з’явилися сталі традиції. Якщо в перші роки існування закладу основною формою спілкування з батьками були збори, відкриті заняття, індивідуальні співбесіди, то сьогодні спілкування відбувається на якісно новому рівні. Вивчаючи запити батьків, їх родинний досвід, естетичні вподобання та моральні пріоритети, кожен керівник гуртка будує свої відносини з батьківським колективом відповідно до напрямку роботи гуртка, свого професійного і педагогічного досвіду.

Сімейні свята, які вже стали доброю традицією проводяться й у вигляді посиденьок у невимушеній обстановці, й у вигляді веселих конкурсів «Ну-мо, бабусі», «Андріївські вечорниці», вітальних концертів «БДЮТ скликає друзів». Роль батьків у цих заходах як вдячних глядачів і активних учасників не задовольняла в повній мірі найбільш творчо налаштованих і завзятих татусів, бабусь і мам. Невдовзі до сімейних свят у закладі додалися й цікаві екскурсії, походи, зустрічі з народними майстрами, поетами, художниками. В гуртках декоративно-ужиткового мистецтва нерідко можна побачити поряд за мольбертами дітей. їх батьків. На заняттях гуртка «Оригамі» поряд з вихованцями постійно знаходяться мами та бабусі, опановуючи цей новий для українців стиль східного мистецтва. В традиційних творчих звітах гуртків вже третій рік поспіль ми проводимо виставку робіт вихованців та їх батьків «Талановита родина». Виховний ефект таких заходів важко переоцінити для створення теплої, комфортної атмосфери дружньої родини БДЮТ, де кожного помічають, заохочують і просто люблять. Театралізовані свята та вистави – ще одна добра традиція нашого закладу. Якщо в перших таких заходах батьки були тільки глядачами, то зараз вони співавтори і тексту, і костюмів, і декорацій. Робота батьківського комітету регламентується відповідно до «Положення про батьківський комітет БДЮТ». Діяльність піклувальної ради регламентується «Положенням про піклувальну раду БДЮТ».

Останньою інноваційною формою роботи з батьківським колективом є тренінгові занятия, які відповідають інтересам та запитам батьків, їх визначенню в соціокультурному середовищі як особистості відповідальної за майбутнє своїх дітей.

На концерті «БДЮТ скликає друзів», уперше пролунав гімн закладу з такими словами:

Не за горами, за лісами –

В нашому місті є БДЮТ,

де танцюють і співають

Хоббі у всіх своє

В залі зібралася родина,

Дуже щасливі ми,

Діти, батьки та вірні друзі

Та весь наш колектив.

БДЮТ – це чудовий дім,

БДЮТ – це чарівний дім

Творчість панує скрізь та всюди

Дружній тут колектив.

БДЮТ – це казковий світ,

БДЮТ – це фантазій зліт

Юні таланти відкривають

В ньому багато літ.

Є і любов, і щастя й радість

В нашому домі теж

Щирість, і дружба, і повага –

Все це не має меж

Мрії збуваються тут різні,

Горя і зла нема:

Кожен бажа добро творити,

Бо ми сім’я одна.

Авторами цих слів є батьки, педагоги та вихованці, і ми пишаємося, що вони відчувають себе повноправними членами нашої дружньої родини.

Кожен день в Будинку дитячої та юнацької творчості – це творчість і радість. З гордістю стверджую, що в Будинку дитячої та юнацької творчості працюють хороші педагоги. Я займаюся улюбленою работаю. Моя робота – частина мене, це значима частина мого життя.

Директор Тетяна Маркевич